Till innehållet Till undermeny

Växjö stift

Växjö stift omfattar större delen av Småland och hela Öland. Stiftet har tillsyn över och främjar församlingarnas arbete. I Växjö finns domkyrkan, biskop Fredrik Modéus och stiftskansliet.

Välkommen att vara med och fira biskopens 60-årsdag!

I oktober fyller biskop Fredrik Modéus 60 år! Det ska vi fira – välkommen att vara med.

Konfirmandboom på flera håll i Växjö stift

Flera riksmedier har uppmärksammat att intresset för konfirmation ökat. Det märks även i Växjö stift.

Skapelsetid

Från första september till fjärde oktober firar kyrkor och samfund över hela världen Skapelsetid, Season of Creation. Skapelsen och vårt ansvar får fokus i gudstjänster och andakter. Välkommen att delta i våra kyrkor eller digitalt.

Fortbildningsveckan 2024

Välkommen du som är ideell, anställd eller förtroendevald i Växjö stift till årets Fortbildningsvecka 8-12 oktober!

Kyrkoval: För valnämnder och administrativa medarbetare

Här finns information om valnämndsutbildningar och de senaste utskicken från Växjö stiftskansli.

”Möten skapar förståelse mellan människor”

Tre spännande månader i Filipperna väntar för Nadja Ericson från Nybro. Hon är Växjö stifts deltagare i utbytesprogrammet Ung i den världsvida kyrkan.

Strategi för Växjö stift

Under rubrikerna Levande församlingar och Rustade medarbetare verkar stiftsorganisationen för att främja församlingslivet i Växjö stift. Här kan du ta del av strategin för Växjö stift 2025-2028.

Kulturarv och turism

Ingmar arbetar som kyrkvaktmästare i Södra Ölands pastorat.

Stöd till Gaza

Act Svenska kyrkans partner är på plats i Gaza och står redo med förnödenheter. Vi bidrar också med psykosocialt stöd till drabbade i både Israel och Palestina. Din gåva behövs!

Ge en gåva till katastrofinsatser

Andaktsfilmer på teckenspråk

Se fritt återberättade texter ur Tojje Wiréns skatt av andaktsböcker.

Kartan nedan visar kyrkor i Växjö stift